Böszörményi Gyula - Leányrablás Budapesten

By | 7:39:00 Leave a Comment

Böszörményi Gyula Leányrablás Budapesten című könyvét akkor szereztem be, amikor kötelezően el kellett olvasni egy krimit. Végül nem ezt választottam, de sokáig porosodott a polcomon. Nem a kedvenc történelmi témám az 1900-as évek eleje (én a hidegháborús, fegyverkezési versenyes, szovjetuniós témákat jobban preferálom), a könyv stílusa pedig a fejemben Jókaira hajazott, ezért el is pakoltam egy alsóbb polcra. Rólam tudni kell, hogy rettentően utálom Jókait, és erre szerintem kifejezetten értelmes magyarázat van, az egyik nagy bajom, hogy túl sok a tájleíró rész. A másik a latin szavak, bár pontosan tudom, hogy ez a kor írói stílusára is jellemző, de ez olyan, mintha írni kezdenék valamit, és helyenként angol szavakat szúrnék be, and these things are irritate me, I don’t speak Latin and German, so I don’t understand some of the sentences. (Magyarul: Ezek a dolgok irritálnak engem, nem beszélek latinul és németül, szóval nem értek néhányat a mondatok közül.) Nekem túl kacifántos a nyelvezet, és túl sok a szóvirág, amiket használ, nem bírom az írói stílusát, és egyszerűen nem az én emberem. (Na, már megint elbeszéltem az időt.) De, ennyit Jókairól. Úgy akadtam rá a könyvre, hogy átrendeztem a könyvespolcom, és elhatároztam, hogy márpedig én ezt elolvasom – és milyen jól is tettem! -, egyáltalán nem olyan, mint Jókai.

A könyv borítója elképesztően gyönyörű, tetszik a színvilág, meg a betűtípus, amivel rá van írva a cím. A könyvgerinc nem törik, külsőleg a könyv teljesen rendben van. A fejezetek elején lévő fejlécek is tetszettek, bár én nem figyeltem, hogy hány kép volt (utólag elolvastam, hogy három), de adtak valamilyen régies hangulatot.  A betűtípus kicsit szokatlan volt, de könnyen olvasható, és szerintem jól néz ki. 

Böszörményi Gyula egy tiszteletre méltó ember, és író. Ezen kívül, a Lúzer Rádió Budapest! c. alkotását olvastam, ami már csak azért is elképesztő, mert úgy éreztem, a itt és most játszódik, és ez tényleg megtörténhet, és ha jól emlékszem (bár évekkel ezelőtt olvastam), egy popkultúrális utalás sem volt benne. A főszereplő tényleg úgy gondolkodott, mint egy átlagosabb kamasz fiú, az elbeszélési mód (az egész rádiós ötlet) elmondhatatlanul jó, bár a stílust kicsit nehezen szoktam meg. Böszörményi Gyula sci-fi műveit még nem olvastam, mert véleményem szerint a sci-fi és fantasy jobban működik filmben, de egyedi módon mitológiai és népmesei elemeket használ fel, ezek után olvasni fogom, a Rémálom-triológia nagyon megnyert magának. 
Böszörményi Gyula
A történet a két cselekményszálra van felfűzve. Az egyik szál a milleneumi ünnepség idején játszódik, a 16 éves Hangay Emma, aki felutazott Marosvásárhelyről Pestre, pedig eltűnik a második napon. 4 évvel később, a lánytestvére Emília (Mili), és az apjuk visszatartott táviratot kapnak, amiből kiderült, hogy Emma „csak” eltűnt, nem meghalt, ezért Mili, pár évvel később utána megy, hogy kiderítse mi lett vele. A rokonaiknál szálltak meg, mind a ketten. Milinek azért kellett onnan tovább állnia, mert a ház asszonya nem engedte el sehová, Emma pedig azért, mert őt elrabolták (nem túl nagy spoiler, a könyv címe, és a fülszöveg alapján elég könnyen rá lehet jönni). Aztán, Ambrózy Richárd báró elcsapja őt a konflisával, és így kerül Mili a báróhoz, majd együtt folytatják a nyomozást. Mili élete veszélyben van, ezért hogy egészen biztosan ne öljék meg, a lipótmezői tébolydába került. Igazából, erről nem tudok többet mondani, mivel annyira könnyen spoilerbe lehet futni…
Ahogy én elképzelem Milit
A képen: Nina Dobrev
A cselekmény tökéletes ütemben bontakozik ki, nem siet túlzottan, bár néhol rendesen kapkodtam a fejem, és egy másodpercig sem unalmas, érthetőek az indokok, és minden kiválóan le van vezetve, egy szóval: tökéletes. Ennél jobb krimit, még sohasem olvastam. Nem siette el a kibontakozást, fokozatosan adagolta az információt, és nem mondott el mindent az ügyekről. Jelentős részt képez benne a család, és a leányrabláshoz is sok köze van a Hangay-család legnagyobb titkának. A karaktereknek is érdekes a háttértörténetük, legfőképp az érdekelne, hogy miért van Ambrózy-bárónak fél karja. Bőven vannak információk a második kötetre is, és ami a legjobb: semmi sem biztos. A két főhősnő, Emma és Mili, olyan elképesztően okosak, bátrak, és talpraesettek, hogy lehetetlen őket megölni. A jelenetek közül csak egy valamit nem értettem: Mili miért beszéli ki Richárdot Agátha mamának (Richárd anyukája)? Mivel Richárd segít neki, Richárdnál lakik, és értem én, hogy egy bunkó paraszt, aki lenézi a nőket, főleg a fiatalokat, de attól még igazán nem kellene kibeszélni, mert sokkal több jót tesz vele. De, oké. 
Ambrózy Richárd báró
A képen: Bors Máté
És, hogy Milit miért idegesíti a báró? Richárd – mint az akkori kor átlagos férfi embere -, lenézi a nőket, főleg a fiatal lányokat. Minden egyes lányt feltűnősködő, vihorászó és hangoskodó, tapasztalatlan, buta és éretlen egyednek tart, akiket csak a pletyka érdekel. És, nem értenek annyira a nyomozáshoz, mint a férfiak. Ezt az előítéletet Mili simán megtörhetné: Ambrózy-báróval szerintem egy szinten vannak, de úgy, hogy Mili gyakorlatlan a nyomozásban. Rendkívüli megfigyelőképessége van, nem kényes, és okos, értelmes karakter, akinek nagyon jó volt a narrálását olvasni, szimpatikus női szereplő, akit nagyon szívesen ismernék a való életben, és hamar a szívembe fogadtam, felkerült a „minden idők kedvenc karaktere” listámra. Mili, mint nyomozó és kemény nő, számomra a beépülős jelenetben mutatkozott meg leginkább – ott lett a kedvencem, hihetetlen, hogy mennyire talpraesett… Temperance Brennan mellé (bár magát Kathy Reichs-et nem tartom nagyra, mert önmagáról mintázta Tempe-t). Tehát, nem feltétlen értem, mire fel Richárdnak a lekezelés, de tudom ám, hogy valami áll a háttérben, és ki fog minden szépen derülni… Szerettem még Emmát, mert egyszerűen nagyszerű, nagyon talpraesett, elvoltam Kugler Tónival és Tarján Vilivel is, bár jobban szeretem az erős férfialakokat, így néhol irritáltak.

Ahogy én elképzelem Emmát.
A képen Alicia Vikander
Emma további életére csak spoileresen tudok kitérni, tehát Spoiler Alert! Engem valahogyan az egész cirkuszos történet nem vonzott. Vagy hát, igen is, meg nem is. Mivel ott Kugler Tóni (R.I.P.) nagyon erősen szerepet játszott, és Tóni engem bizony néha irritált, talán ezért… Az egész hihetetlen volt, a végén nagyon ledöbbentem, hirtelen volt a fordulat… Habár azt végig sejtettem, hogy Ottó is benne lesz az egészben. Tudtam, nem is sejtettem, már a legelején. Erről a szálról egyszerűen nem alakult ki kép bennem, jónak éppenséggel jó volt, meg elolvasgattam, csak nem éreztem benne otthon magam, és E/3-ban nem annyira szeretek olvasni (érdekes, írni mégis jobban tudok úgy), és Böszörményinek is jobban áll az E/1.





A Leányrablás Budapesten egy nehéz próbálkozás: Böszörményi Gyula férfiként női karakter szemszögéből ír, történelmi regényt, el tudom képzelni, hogy nem lehetett neki túl egyszerű. Mivel, ez egy történelmi regény, rengeteg utánanézést igényel, és a kor stílusát is el kellett, hogy sajátítsa. Először is, a stílus: voltak ismeretlen szavak, de ha nincs lábjegyzet is tökéletesen érthető. A stílus tehát magával ragadó, és régies. A mű tartalmazott valóban élt személyeket is, és a lábjegyzetben az író megmagyarázta, hogy kik is voltak ők… Sokan tettek erre megjegyzést, hogy mindig az ismeretlen szóvak egy oldalon van a lábjegyzet, de örültem, hogy nem kell lapozgatnom, így sokkal jobb volt, és imádtam a lábjegyzetet is. Elképesztően okos könyv, rengeteget tanultam belőle a történelemről és az életről, és átéreztem ezt a kort. Mindezeket az akadályokat Böszörményi Gyula megugrotta, sőt! Csak azt tudom mondani, hogy olvassatok Böszörményi műveket. Hibátlan, kidolgozott, zseniális, és nagyon megéri! Alapos, pontos, okos, és szép – ez mindre igaz -.

5/5*: Nagyon elfogult vagyok, nem látom a hibákat, csak a kiváló cselekményt, a remek írói stílust, a kidolgozott karaktereket és a sok kutatómunkát. Ez a könyv megint tanított valamit az írásról: mennyire tökéletessé tesz egy alkotást, ha az író utána néz, és mennyire jó ennyire hiteles művet olvasni. Tanultam valamit, a kutatómunka és fontosságáról, meg a kidolgozottságról. 


Ha kedvet kaptatok a könyvhöz ne habozzatok, olvassátok el még ma!
Nektek, hogy tetszett a regény? Ti szerettek krimit olvasni? 

Írjátok meg kommentben, és kövessétek a Starlit webmagazint Facebookon és Twitteren is!

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése